Woensdag 13 Feb. 2013 - Reisverslag uit Benares, India van Lot Schlatmann - WaarBenJij.nu Woensdag 13 Feb. 2013 - Reisverslag uit Benares, India van Lot Schlatmann - WaarBenJij.nu

Woensdag 13 Feb. 2013

Door: Harry & Lot

Blijf op de hoogte en volg Lot

13 Februari 2013 | India, Benares

Woensdag 13 februari 2013 Varanasi
Vanochtend konden we uitslapen tot 9 uur. Helaas werden we wakker om 7 uur. We hebben ontbeten, de koffers gepakt en heerlijk buiten in het zonnetje zitten lezen. Dat ging heel goed vanuit onze kamer. Openslaande deuren hebben we open gezet, stoelen naar buiten en we zaten heerlijk op het grasveld met uitzicht op het zwembad.
Vervolgens zijn we naar het vliegveld gebracht. Erg klein en een hele belevenis zo’n binnenlandse vlucht. Bij binnenkomst werd onze handbagage gewogen (met de hand) Harry’s fotokoffer was te zwaar. Daarom deden we twee lenzen over naar de handbagage van Lot en alles was oké. Bij het inchecken hadden de Duitsers voor ons overgewicht (wat natuurlijk helemaal niet vreemd is voor onze oosterburen), maar we hebben het wel over de bagage. Zij twijfelden erg aan de juistheid van de weegschaal, maar niets hielp. Ze moesten bijbetalen. Het gewicht van onze koffers bleef precies onder het maximale toegestane. Boardingpassen gekregen. Keurig in de rij gaan staan. Mannen en vrouwen apart, dit voor de veiligheidscontrole en het ging niet erg snel om het zachtjes uit te drukken. De volgende verassing was dat toen we opgeschoven waren tot vlak voor de ingang, werd Harry eruit geplukt omdat zijn handbagage te groot was. Lot bleef alleen achter en was al bang dat ze alleen aankwam in Varanasi. Gelukkig hielp de gedachte dat zij daar zou worden opgehaald en naar het hotel zou worden gebracht terwijl Harry dan nog fijn in Khajuraho stond. Harry moest dus mee. Ze vonden zijn fotokoffer te groot. Maar toen Harry erop wees dat hij voldeed aan de internationale eisen en dat ook de KLM de koffer had goedgekeurd als handbagage, hoefde de koffer alleen nog maar gewogen te worden. 7 Kilo mocht mee. Volgens de weegschaal woog de koffer 12 kilo. Beetje vreemd, want in Amsterdam woog hij nog 9 kilo en er zat nu minder in, omdat er al lenzen naar Lot’s handbagage waren gegaan. Harry moest voor 12 kilo bijbetalen (Dit is 3000 rupies. Dat is bijna net zoveel als dat de hele vliegreis kostte). Dit heeft Harry geweigerd. Toen mocht hij plotseling in een keer door. De hele veiligheidscontrole heeft in totaal 3 kwartier geduurd. De vlucht ging prima en we werden weer keurig in Varanasi opgehaald door de representative van Kuoni. We zouden vanavond al rit een rikshaw (Volgens Harry weet iedereen wat dit is, maar voor de mensen zoals ik: dit is zo’n fietsje met 3 wielen) hebben naar de Ganges, maar dit is opgeschoven naar morgenavond, omdat het te druk was in de stad. We lazen in de krant dat er zoveel pelgrims op weg zijn/waren naar de Ganges dat een ritje voor hun over de laatste 120 kilometer nu 36 uur duurt, waar het normaal 3 uur kost!! De laatste 22 kilometer moesten ze zelfs lopen. En dan te bedenken dat de meeste pelgrims niet de jongste zijn. Het is zo druk omdat, juist rond deze tijd, het hoogtepunt is van deze pelgrimstochten naar Varanasi.
We zijn dan ook reuze benieuwd wat morgen gaat brengen. Om 6 uur ’s ochtends vertrekken we voor een boottocht over de Ganges. Daarna gaan we Varanasi bezoeken. ’s Middags bezoeken we de plaats waar Boeddha zijn eerste preek heeft gehouden. Vervolgens gaan we met de Rikshaw naar de Ganges. Hopelijk gaat alles gewoon door.
Vanavond hebben wij voor het hotel een baraat (blijkbaar is dit de bruidegom processie) gezien. Vandaag geen extra foto’s. Hopelijk hebben we morgenavond heel veel mooie foto’s.
De foto's van zondag, maandag en dinsdag zijn nu ook weer te bewonderen. Geen beschrijvingen erbij, maar de meesten spreken denken we wel voor zichzelf....
Ook ga ik zo nog proberen één filmpje te plaatsen, maar of dat gaat lukken....
Laatste bericht: waren we vergeten te schrijven. We zagen al in Agra een McDonalds. Volgens onze gids was het hier heel anders dan in 'het westen', niet ongezond, vegetarisch en een heel andere smaak. Vanmiddag zagen we dat vlak bij ons hotel een McDonalds lag (de 3e die we in 2 weken hebben gezien) en we zijn op onderzoek gegaan. Wij kunnen jullie vertellen dat de frites hier exact zo smaakt als bij ons. Hooguit nog wat zouter. De andere verbazing bij de Mac.. hou je vast er liepen daar een paar boeddhistisch monniken aan de frites te happen!!??? Morgen aan de gids horen hoe dat in elkaar zit. Thuis zien jullie het bewijs met een foto)

• 13 Februari 2013 - 19:18

Hettie:

Maar goed dat ik er niet bij was, toen Harry uit de rij werd gehaald. Dat zou weer stressen zijn geweest. Maar gelukkig kwam het toch weer goed. ik hoop dat julie morgen iets te zien krijgen van de Ganges, en niet alleen maar in de file staan. heel veel plezier met de laatste loodjes.

• 14 Februari 2013 - 15:55

Addy & Huub:

Hoi Lotte en Harry,

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken. Een aantal zaken die jullie beschrijven komen me bekend voor van zo'n 30 jaar geleden. Ik ben benieuwd hoe Banaris (Varanasi) jullie bevalt.
    Geniet er nog van! Groetjes uit Roggel.