14 Feb 2013 - Reisverslag uit Benares, India van Lot Schlatmann - WaarBenJij.nu 14 Feb 2013 - Reisverslag uit Benares, India van Lot Schlatmann - WaarBenJij.nu

14 Feb 2013

Door: Harry & Lot

Blijf op de hoogte en volg Lot

14 Februari 2013 | India, Benares

Het is inmiddels 10 voor 10 ’s avonds hier en we beginnen aan het verslag. Terwijl onder ons raam nu al anderhalf uur lang de ene bruiloftsstoet na de andere voorbij trekt. (Ook hier is het valentijnsdag!) Dit zijn hele belevenissen met vuurwerk, muziek en mensen die lichten op hun hoofd dragen (Denk aan gekleurde TL-balken die door middel van een generator, die voorop loopt, van stroom worden verzien). Hopelijk wordt het als we gaan slapen wat rustiger.
De dag begon vandaag al vroeg, want om 6 uur gingen we naar de Ganges. Het was inderdaad een stuk rustiger dan gisteren. Toch hebben we de laatste kilometer moeten lopen, wat op zich geen enkel probleem was, want nu konden we goed zien hoe de pelgrims dat deden. Aangekomen bij de Ganges was er een bootje voor ons geregeld, waarmee we rond gevaren hebben. Een heleboel mensen wasten zich in de rivier. We hebben veel indrukken op gedaan. Te veel om nu allemaal op te schrijven. Daarna hebben we een rondleiding gehad door de stad. De gids die we hadden, was buitengewoon hoogopgeleid. Diverse studies aan de universiteit afgerond en hij kon enorm boeiend alles vertellen en verklaren.
We zijn vervolgens terug gegaan naar het hotel voor het ontbijt. ’s Middags zijn we naar een plaats vlakbij gegaan waar Boeddha zijn eerste preek heeft gehouden. Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel waar we dachten dat we nog een paar uurtjes aan het zwembad konden liggen voordat het avondprogramma begon. Helaas was dit niet mogelijk omdat het volledig was afgezet voor een bruiloft die vanavond zou plaatsvinden. Met meer dan 700 gasten!
Om 5 uur werden we weer opgehaald om de Aarti (hier is geen goede vertaling voor) mee te maken. Op een gegeven moment zijn we overgestapt op de Rikswah. Dat was erg leuk. Lot en ik zaten al behoorlijk krap en wij behoren toch niet tot de breedste van India. Het laatste stukje naar de Ganges hebben we weer gelopen en daar werd weer een boot voor ons 2 geregeld. We zijn eerst richting crematoria gevaren. De crematoria gaan 24 uur per dag door. Vervolgens zijn we uitgestapt om via hele nauwe straatjes (zoals je het kent van de avonturenfilms uit India) te voet naar de crematoria te gaan. Dat vonden we erg indrukwekkend. Er brandt daar een vuur wat al zo’n 3500 jaar brand! Van daaruit wordt het vuur gehaald om de lichamen te verbranden. Een gedeelte van zo’n verbranding hebben we gezien. Lot kon er gelukkig geen vormen of een lichaam in zien, maar Harry wel. Vervolgens weer terug naar de boot want de Aarti ging beginnen. Dit is lastig om te beschrijven. Het zijn eigenlijk de offergebeden aan de goden door diverse groepen langs de Ganges. Dit gebeurt iedere dag het hele jaar door. Het is moeilijk uit te leggen, maar we hebben er filmpjes van gemaakt. Het was heel indrukwekkend om dit mee te maken. Vervolgens hebben we weer de omgekeerde volgorde teruggenomen (Rikshaw – auto – hotel). Gauw de foto’s op de computer gezet, de foto’s uitgezocht en dit verslag geschreven. We zijn nu erg moe dus we gaan snel slapen. Morgen vliegen we naar Delhi om vervolgens ’s nachts naar Parijs te vliegen. En daar 3 uur te wachten op onze vlucht naar Amsterdam. Tot ziens in Nederland!

P.S. Het is nu over half elf, en nog steeds trekt de ene bruiloftstoet na de andere voorbij. Een hele hoop herrie en vuurwerk. Al uren ouderjaarsavond....

• 14 Februari 2013 - 18:58

Hettie :

Geweldig dat jullie dit allemaal nog op jullie laatste dag mogen meemaken. Hele goede terugreis en we verheugen ons erop om jullie weer te zien. Hier sneeuwt het. Groetjes en tot zaterdag.

• 15 Februari 2013 - 10:40

TimiSchlatmann:

Die verbrandingen, is dat hetzelfde uit echte meisjes op zoek naar zichzelf?
    Bij wie is de reisleider waren ze daar ook met Patty.
    Veel plezier op jullie laatste dag!