8 feb 2013 - Reisverslag uit Agra, India van Lot Schlatmann - WaarBenJij.nu 8 feb 2013 - Reisverslag uit Agra, India van Lot Schlatmann - WaarBenJij.nu

8 feb 2013

Door: Lot en Harry

Blijf op de hoogte en volg Lot

08 Februari 2013 | India, Agra

Vrijdag 8-2-2013. Van Jaipur naar Agra met een tussenstop in Fatehpur Sikri. Ongeveer 250 km.
Vandaag zijn we om half 9 opgehaald om door te rijden naar Agra. In de auto zijn weer een aantal dingen opgevallen:
• In totaal hebben we tot nu toe 1 vrouw achter het stuur gezien. Voor de rest zie je in het verkeer alleen maar mannen achter het stuur. Ook zie je de vrouwen niet fietsen of brommer rijden. Wel zitten ze netjes achterop de brommer met twee benen naar een kant.
• Midden op de snelweg (waar ongeveer 70 km/uur gereden wordt) kom je in een keer een hele hoge verkeersdrempel tegen. Wel drie achter elkaar! De chauffeur remt dan af naar 5 km/uur ofzo.
• Ze verzamelen hier koeienstront. Overal langs de weg zie je verzameld en gedroogd koeienstront, soms in hoge stapels opgestapeld. Lekker fris, echt iets voor Timi. Wordt gebruikt als brandstof waarop vuur gemaakt wordt om het eten op te bereiden.
• Je hebt heel armoedige hutjes met rieten daken. Vervolgens staat er wel voor of op het huis een schotel voor de tv!
• Langs de weg zie je vaker tempels liggen. Ook in the middle of nowhere, waar je geen enkel huisje ziet.
• Bij de wegrestaurantjes zie je vaker bedden (nou ja 4 poten en een plan of iets gespannen met draden zodat het enigszins meeveert) buiten staan. Daar liggen mannen dan gewoon bij het restaurant van de zon te genieten.
• Zoals we in Nederland veel fietsen hebben, zo hebben ze hier veel motors. Je ziet ze overal en altijd.
• Onderweg zagen we een jeep rijden. Het is hier niet gek als er heel veel mensen in één auto zitten. Zo hebben we ook overvolle tuktuk’s gezien. Zoals dus al verwacht, was deze jeep gevuld met ongeveer 10 mensen. Dat ging nog wel, maar als je naar de achterkant van de Jeep keek zag je ook nog 5 mannen achterop staan. En zo gingen ze de snelweg over!
• Het was ons al eerder opgevallen, maar het blijft ons verbazen. Mannen plassen overal! Overal waar je kijkt, zie je het. Tot nu toe valt de stank nog wel mee. Misschien dat we daar volgende week meer last van hebben nu de temperatuur steeds verder omhoog gaat (morgen 24 graden, heerlijk dus).
Tussendoor maakte we een tussenstop in Fatehpur Sikri, waar we onze nieuwe gids voor deze dag en morgen leerde kennen. In het fort in Fatehpur Sikri woonde vroeger de keizerlijke familie. Hier bleek ook dat onze gids érg uitgebreid is. Harry vindt dit allemaal wel leuk, maar ik moet echt mijn aandacht erbij blijven houden. Als de gids weer begint over de 6e kleinzoon van de 3e keizer met een hele rare naam van een heel raar geloof, dan haak ik echt af. Dit gebeurt helaas wat vaak, maar de belangrijke dingen krijg ik mee (geloof ik…. Ja hoor ze weet dat de keizer er gewoond heeft, die had 2 keizerlijke vrouwen, was getrouwd met 300 vrouwen en had daarnaast nog 5000 concibunaten. Dat soort details valt haar op). Morgen bezoeken we de Taj Mahal en het Fort van Agra. Ik ben erg benieuwd naar de Taj Mahal. Dat is natuurlijk dé reden geweest waarom ik naar deze stad wilde. Verder ga ik morgen waarschijnlijk mijn henna laten zetten, dus ik ben heel benieuwd!

Voor jullie een hele fijne Carnaval! Hopelijk lekker optocht weer.
Tot morgen

Edith je tip werkt hier niet (te langzaam internet??)
Foto 1: Volgeladen vrachtwagen nemen soms nog een extra vracht oogst (waarschijnlijk lijnzaad) mee om wat bij te verdienen. Gevolg zie zelf maar hoe de wagen volgeladen is)
Foto 2: Zelfde vrachtwagen van de voorzijde bekeken
Foto 3: Ook (uiteraard loslopende) koeien kunnen zichzelf keurig inparkeren.
Foto 4: Typisch vervoer, oud mannetje met evenoud paard sjokt rustig voort. Je ziet ook de doek achter het paard om zijn stront op te vangen zodat er weer gekookt kan worden volgende week (moet eerst drogen)
Foto 5: Lot en ik hebben vanmiddag/vanavond nog gewandeld in de omgeving van ons hotel (heel goed hotel weer, maar weinig koloniaals aan. erg modern). Je moet om de haverklap mensen negeren of wel honderd keer zeggen dat je niet wil hebben, kopen of dat we ook geen tuktuk nodig hebben. Begint wel erg irritant te worden. Deze kinderen vormden een leuke uitzondering. Ze wilden graag op de foto. Ook geen gebedel om geld wat we eigenlijk wel hadden verwacht..

  • 08 Februari 2013 - 19:05

    Michiel:

    Dag schatjes!

    Nu ben ik de eerste reactie!! Ik ben echt aan het genieten van jullie verhalen. Bij de vorige stelde ik me voor dat zo'n aap Harry's foto tas probeerde mee te nemen van 23,45 kilo ;)!

    Ik ga me nu inderdaad gauw douche.. Heb jullie verslagen gelezen met de carnaval's muziek op en moet over 3 kwartier bij maan en Monique zijn.

    Groetjes Michiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lot

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 5486

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 16 Februari 2013

Onze India reis

Landen bezocht: